0

עשר דרכים להתמודד עם מעצורי כתיבה

לפני שמתחילים, הערת אזהרה: אם זרקו אותך מהבית, הבעיה שלך היא לא עם הדלת.

מחסום כתיבה אינו בעיה, אלא סימפטום. משהו תמיד מסתתר מאחוריו. הבעיה היא אף פעם לא הכתיבה. אבל מהי? לפעמים נגלה את התשובה ונשתחרר. לפעמים לא נגלה את התשובה ובכל זאת, עצם הדחיפה והדחיקה יזיזו משהו.
התבוננו בעצמכם, במסע הכתיבה האישי שלכם. הפרדו מרגשי האשם. רגשי אשם נוטים להפוך לסוג הגרוע ביותר של מחסום כתיבה. התנתקו מדרמות פנימיות וחיצוניות במידת הניתן.לפניכם כמה שיטות להתמודדות, ישירות ועקיפות. חלקן יתאימו לכם בזמן כזה או אחר, סביר שלא כולן. נסו הכל. כדאי לכם. בקצה השני מחכה לכם הכתיבה. שווה להתאמץ בשבילה.

1. כתבו טקסט שעוסק במחסום הכתיבה שלכם. כתיבה אינטואיטיבית, מהירה, סקרנית. נסו להבין מהיכן הוא נובע ומה תוכלו לעשות באשר לכך.

2. תנו מקום לקולות השליליים. כתבו אותם, האזינו להם בנימוס. אחר כך תוכלו לכתוב לכל הצהרה של הקול השלילי הצהרה מנוגדת, חיובית, או להסתפק בכך שתודו לקולות השליליים על שירותם הנאמן, ותיפרדו מהם לשלום. כעת חזרו לכתוב.

3. נסו להיענות לפחדים שלכם ולצחוק בפניהם. אם החשש שלכם הוא שאתם כותבים גרוע, כתבו הכי גרוע שאתם יכולים. אם החשש שלכם הוא שאתם כותבים בשפה נמוכה מדי, הורידו את המשלב עוד יותר (ולהיפך). אם אתם חוששים ממה יחשבו עליכם, כתבו סיפור שבו כל מי שאתם חוששים מכם הוא דמות מרושעת שמדברת עליכם. היזכרו שכתיבה היא גם מסע וגם חקר, גם שעשוע וגם הנאה.

4. חזקו את השריר: כתבו מדי יום, בשעה קבועה. ההרגל חזק אפילו ממחסום הכתיבה שלכן.

5. שיטת הסלמי: כתבו כל יום במשך חמש דקות בלבד. עשר דקות בלבד. למדו את הכח האדיר של יחידות זמן קצרצרות. מוטב לכתוב מעט מאשר לא לכתוב כלל. לאט לאט תגלו שבסוף הכתיבה יש לכם חשק לעוד. סימן שהתקדמתם.

6. ערכו מחקר מדוקדק בחיפוש אחר השעות שבהן כח הרצון שלכם בשיאו. נסו להקצות לעצמכם זמן כתיבה בשעות אלה.

7. הפחיתו את הרעש הסביבתי: טלפונים, אינטרנט, חברים שחווים דרמה מטלטלת בעבודה או בנישואים, אמהות שוחרות טוב. כל אלה יכולים להמתין במשך זמן הכתיבה שלכם. מגיע לכם ולטקסט שלכם מרחב שקט.

8. חזרו לכתיבה האינטואיטיבית. שאלו את עצמכם שאלות, על החיים או על הפרוזה שלכם, וענו עליהן בסדרות תרגילים בני עשר דקות. 2-3 תרגילים כאלה יחזקו את השריר ולעתים תכופות יגלו לכם, כבדרך אגב ממש, מה עוצר אתכם מלכתוב כעת.

9. מלאו את הבאר. לפעמים מחסום הכתיבה הוא סימן להתרוקנות מאגר הדימויים והרעיונות שלנו. ייתכן שאנחנו מותשים, ייתכן שפשוט שאבנו את כל מה שהיה. צאו אל העולם. לכו לטייל לבד. צפו בתערוכה. האזינו למוזיקה אהובה. הטו אוזן לשיחות של אחרים. העולם מלא השראה (כן כן, אפילו עכשיו)

10. פנו לעצמכם זמן לבהייה. צאו לשוטט מדי יום למשך שעה קלה, בלי מטרה ובלי טלפון נייד. זו הרפואה הטובה ביותר לכתיבה שלכם. פשוט תאמינו לי בעניין הזה.

בהצלחה.

תגובה 1

  • Reply
    עדי ארצי
    ינואר 17, 2021 at 8:11 am

    תודה על זה. אהבתי במיוחד את 9 ו-10.
    וגם את 3, בא לי לכתוב גרוע קצת רק בשביל הכייף…
    חייבת להתחיל לקרא את הספר כבר. בפוסט הבא, איך להקטין את ערימת הספרים שליד המיטה?!

  • תגובה